Blog Image

Kost och hälsa

Halloumitallrik

Lunch-Middag Posted on Mon, October 26, 2015 12:56:06

Jag tycker halloumi är fantastiskt gott och på sommaren grillar vi ofta halloumi men det är lika gott att steka upp den i stekpannan. Idag stekte jag den i Klarifierat smör/Ghee.
Sen blev det vad som fanns hemma på tallriken, avakado, oliver och tomat, allt måste inte alltid vara så planerat och förberett, ibland får det blir lite småplock och rester och det är ju lika gott det smiley
Efter att jag tagit kortet och börjat äta så kom jag på att jag glömt ha på mer fett, så jag hade även på några klickar smör på osten för att få upp fetthalten ytterligare.



Chiapudding

Frukost Posted on Mon, October 26, 2015 12:46:59

I går kväll gjorde jag Chiapudding som jag idag åt till frukost. Chiapudding är gott men ger lite onödigt mycket med kolhydrater men nån gång ibland unnar jag mig det smiley

Chiafrö är ett väldigt näringsrikt frö rikt på högvärdigt protein, fibrer och det är ett av de främsta vegetabiliska källorna till Omega3.

Chiapudding 2 port
2,5 dl krämig kokosmjölk
0,5 dl vispgrädde
1 krm vaniljpulver
2 msk chiafrön

Krossa chiafröna lite lätt så att kroppen kan ta upp näringen ur dem lättare, blanda alla ingredienser och häll upp i 2 glas, sätt på plastfolie och ställ i kylen ett par timmar eller över natten.
Servera med bär och lite hackade nötter eller frön.
Vill man göra puddingen mjölkfri så skippar man vispgrädden och sänker då även kolhydratintaget en aning.