Jag har den senaste tiden läst på mycket om hur kosten påverkar vår tarmflora, det är riktigt intressant och här hemma fermenteras en mängd olika livsmedel just nu, jag återkommer till det i ett senare inlägg smiley

Sammanlagt
finns det triljoner mikroorganismer i och på kroppen, det är många fler än
de biljoner celler som du består av. Vissa mikroorganismer är livsnödvändiga
för att vi ska fungera, t ex bakterierna i mag-tarmkanalen. Vi lever i symbios med
våra mikroorganismer.

Kunskapen
om samspelet mellan människa och mikroorganismer betyder att vi kan påverka
vårt eget Microbiom. T ex påverkas bakterierna i
mat-tarmkanalen av vår diet och vi kan därför påverka vår hälsa beroende på vad
vi äter och dricker.

I
tarmen lever ca 100.000 miljarder bakterier uppdelade i flera hundra olika
stammar. De utför flera viktiga funktioner för kroppen och rubbningar i
tarmfloran är vanliga orsaker till olika magbesvär och grunden till många
sjukdomar.

För
att det ska vara en god balans i tarmen bör man ha ungefär 90% goda bakterier
och 10% “elaka” men med dagens kosthållning och stressade samhälle är
det många som kanske har 30% goda och 70% “elaka” bakterier, eller ännu värre.

De
goda bakterierna bidrar med flera positiva effekter. De stimulerar en stor del
av vårt immunförsvar, tillverkar B-vitaminer och K-vitamin. De producerar ämnen
som sänker Ph-värdet, vilket skyddar mot skadliga angrepp. De tillverkar
serotonin som stimulerar tarmrörelserna samt får oss att må bra och de påverkar
även näringsupptaget och hjälper oss att bränna fett.

När
vi har för lite goda tarmbakterier eller för många av fel sorts bakterier blir
det problem i bakteriesamhället. Immunförsvaret försvagas, tarmrörelserna rubbas
(förstoppning el diarré) och andra otrevliga organismer som farliga bakterier
och parasiter tar över.

I en studie testade man att byta
tarmbakterier mellan smala djur och tjocka överviktiga djur. Vad hände? Jo, de
överviktiga djuren blev smalare och de smala blev tjockare. Det finns alltså
flera orsaker till att hålla bakteriefloran i balans.

Vanliga besvär och sjukdomar som associerats med obalans
i tarmfloran:
* Artrit
* Astma
* Autoimmuna
sjukdomar
* Överdrivet
rapande
* Uppblåst mage
* Celiaki
* Förstoppning
* Kramper
* Oro och
depression
* Diarré
* Utmattning
* Fibromyalgi
*
Mat-intoleranser
* Illaluktande
bajs
* Dålig
matsmältning
* Gaser
* IBD: Crohns,
Ulcerös Kolit
* IBS:
irriterad tarm
* Slem eller
blod i bajs
* Illamående av
kosttillskott
* Kryp i benen
* Hudbesvär
* Viktnedgång eller viktuppgång

Betydelsen
av de goda tarmbakterierna är stor. Sedan århundraden tillbaka och även tusentals år,
har man ätit fermenterad mat och dryck med de goda tarmbakterierna, t ex i
Asien åt/äter man Kimshi och andra syrade grönsaker, de gamla Romarna åt surkål
för att hålla magen i trim, i Indien dricker man sedan länge Yoghurtdrycken
Lassi för magen och matsmältningens skull och i t ex Bulgarien har man en
gammal tradition att äta/dricka fermenterade mjölkprodukter som t ex Kefir, och i Ryssland och Kina drack/dricker man Kombucha (fermenterat te).

Många
har hört talas om Probiotika men kanske inte lika många känner till
begreppet Prebiotika. De båda hör ihop och behöver varandra.

Probiotika
är de levande mikroorganismer, goda bakterier som lever främst i tunn- och
tjocktarmen och som bl.a. hjälper oss med matsmältningen, vitaminproduktionen
och att stärka immunförsvaret.

Prebiotika
är det som de goda tarmbakterierna behöver för att leva och frodas. Prebiotika
är svårsmälta fibrer som passerar tunntarmen utan att tas upp av kroppen för
att sedan bli föda för tarmbakterierna i tjocktarmen. Därför
är det så viktigt att äta både Probiotiska och Prebiotiska livsmedel.

Probiotika
finns t ex i Syrade grönsaker som t.ex Surkål, Kimshi, Miso, Syrade mjölkprodukter
(osötade) som tex Ekologisk naturell Yoghurt och Kefir samt Kombucha
(fermenterat te) och Vattenkefir.

Det
är dock stor skillnad på industriellt tillverkad Yoghurt, Kefir och Kombucha
jämfört med hemlagad på riktig bakteriekultur, de industriellt tillverkade innehåller en väldigt
begränsad mängd bakterier jämfört med de hemlagade äkta varianterna.

Prebiotiska livsmedle är t ex i fiberrika grönsaker, bönor och linser samt psylliumfrö.

Vad
förstör vår tarmflora?
Antibiotika är en stor bov och när man blir tvungen att ta antibiotika
är det extra viktigt att hjälpa tarmfloran med tillskott av goda
tarmbakterier.
Även flertalet
andra mediciner, kronisk stress, alkohol, dålig kost, där är socker och andra snabba kolhydrater en riktigt stor bov som göder de “elaka” tarmbakterierna och
parasiterna, påverkar tarmfloran negativt.

När
du börjar tillföra probiotiska och prebiotiska livsmedel så är det viktigt att
börja försiktigt. Börja med en sort i liten mängd och öka den sakta, låt magen
vänja sig, lägg sedan till en annan sort och öka sakta, annars finns risk för
magknip och gasbildning.