Vad är Mjölkkefir

Mjölkkefir
är en fermenterad mjölkdryck med gamla anor.
I Sverige är vi vana vid filmjölk
och olika typer av yoghurt, det finns även Kefir att köpa i butik men den är
långt ifrån lika nyttig som originalet då den är gjord på pulver-kultur och endast innehåller ett fåtal bakteriestammar medan
den hemlagade äkta Mjölkkefiren gjord på sk Kefirgryn (bakteriekulturen) innehåller mellan 50-70 bakteriestammar av goda bakterier.

Att
äta el dricka fermenterad mat/dryck är otroligt nyttigt och ett enkelt sätt att tillföra probiotika till mag-tarmkanalen, något man gjort i hundratals om inte till o med tusentals år världen över. Innan vi fick tillgång till
kylskåp och frysar så fermenterades mycket av maten för att hålla längre och
man märkte att det även gjorde gott för
hälsan, den kunskapen och traditionen har nästan försvunnit i och med våra
moderna kök och livsmedelsbutiker, och ohälsan har samtidigt ökat.

Enligt
historien om Kefir så är ursprunget från Kaukasusområdet och den har sedan spritt
sig vidare till bl a Ryssland och Östeuropa, vidare över världen.

Kefir
är lätt att göra, det enda som behövs är Mjölkkefirgryn, som de kallas, och är en bakteriekultur
som livnär sig på laktosen/mjölksockret i mjölk. Sen behöver man ekologisk
standardmjölk eller ännu hellre ekologisk ohomogeniserad mjölk, sk Lantmjölk
eller Gammeldags mjölk.
Mjölkkefir kan göras på alla sorters mjölk men ursprunget är opastöriserad get-, får och komjölk, det är dock inte så lätt att få tag på, så vi får
nöja oss med vanlig lågpastöriserad ekologisk komjölk. Jag beskriver mer om hur
man gör längre ner.

Kefirgrynen
växer om de trivs i den miljö de befinner sig, så om de får ligga i mjölk som
står i rumstemperatur i 24-48 timmar så fermenterar de mjölken så att den blir
till Kefir och samtidigt växer “grynen” och blir större och fler.
När
grynen blivit för många kan man antingen göra fler satser med Kefir eller så
kan man dela med sig till en vän som vill göra Kefir.

Har
man ingen vän som gör kefir så man kan få el köpa kefirgryn så kan man köpa dem på nätet, de är då torkade och det tar ett par veckor att väcka upp grynen så
de blir fullt aktiva, men sen fungerar de lika bra som “färska”.

Den
naturella kefiren har en frisk, lätt syrlig smak och konsistensen är ungefär som filmjölk. Man kan smaksätta sin kefir med frukt, bär, kryddor osv och
man kan göra färskost av kefir som man låter fermentera lite längre så den blir
tjock och låter den sen rinna av i ett kaffefilter. Färskosten kan man sen
krydda med de örter och kryddor man tycker om. Bara din fantasi sätter dina
gränser. Jag gör även glasspinnar av smaksatt kefir blandat med lite grädde, jättegott o nyttigt.

Man
kan även blanda i vispgrädde i mjölken när man gör Kefir, då får man en lite
fetare och krämigare kefir, och om man låter kefirgrynen ligga i enbart
vispgrädde så blir det som Creme fraiche eller Smetana, full med nyttig
probiotika. Mums!

HUR GÖR MAN?

Aktivera
torkade kefirgryn
1
fp torkade mjölk-kefirgryn
2
dl ekologisk 3% standardmjölk
1
glasburk
Finmaskig
sil med nät av nylon eller rostfritt stål
Plast-slickepott
eller träsked
Kaffefilter
el kökshandduk
Gummisnodd

Lägg
grynen i mjölken, täck med handduk el ett kaffefilter som hätta, låt stå famme i
rumstemperatur i 24-48 tim. Om det inte hänt något med mjölken efter 24-48 tim,
sila av grynen och lägg dem i 2 dl mjölk igen.

Om
mjölken har tjocknat el ändrat struktur, sila av grynen och lägg dem i 3 dl
mjölk och låt stå i 24-48 tim. Fortsätt så varje dag tills du kommer upp i ca 1
lit mjölk, eller den mängd du önskar göra varje dag, öka med 1 dl per dag så fort
mjölken ändrat konsistens. Byt inte till ren burk varje dag då det är bra om
lite av bakterierna får följa med från ena satsen till den andra. Du kan börja använda den kefir som bildas efter ett par dagar, smaka och prova dig fram, alla kefirgryn fungerar lite olika.

Göra Kefir på
aktiva gryn
1-4
msk aktiva kefirgryn (prova dig fram hur effektiva dina gryn är)
1
lit ekologisk standardmjölk

Häll
ingredienserna i burken, rör om, lägg över handduk eller sätt ett kaffefilter
över och trä över gummisnodden.
Låt
burken stå i rumstemperatur (18-22 grader)
Låt
stå i 12-36 tim, när den börjar “spricka” (bildas vassle-strimmor) är den klar. Rör om/skaka och sila kefiren till en ren burk, lägg
tillbaks kefirgrynen i den gamla burken (diska inte varje gång) och fyll på med
ny mjölk och börja om från början så får du ny kefir varje dag.

Nu
kan du antingen äta/dricka kefiren som den är eller smaksätta den med lite
valfria bär, fruktbitar, apelsin-/citronskal och/eller kryddor och ställa i
kylen, klart!

Att fasa över från standardmjölk till
Lantmjölk/Gammeldags mjölk
Lägg
grynen i 8 dl vanlig eko 3% mjölk och 2 dl lantmjölk, låt stå 24 tim.
Gör
så 1-2 satser, öka sedan till 6 dl standardmjölk och 4 dl lantmjölk, gör så i
1-2 satser. Öka sedan till 4 dl standardmjölk och 4 dl lantmjölk och gör så 1-2
satser, öka sedan till 6 dl lantmjölk och 4 dl standardmjölk och slutligen 8 dl
lantmjölk och 2 dl standardmjölk för att sedan kunna använda enbart lantmjölk.
Gör likadant om du vill göra på grädde, öka mängden eko vispgrädde och minska
mängden mjölk till önskad konsistens. Att göra på enbart grädde blir som
Smetana. Låt dock dina gryn växa till sig ordentligt innan du börjar
experimentera, bäst är till och med att göra det efter att dina gryn blivit så
många att du kan dela på dem och ha 2 olika satser så att du inte blir utan
gryn ifall de tappar sin kraft.

Så här kan det se ut när man gör mjölkkefir…

Kom ihåg att det är viktigt att introdusera fermenterad mat/dryck i mindre mängder och öka gradvis annars kan man få magknip och gasbildning, helt ofarligt men ändå onödigt.

Lycka till! smiley